- Having a summer skin -

Saturday, May 13, 2006

Dichtje

Ik zou hier een ganse boom kunnen opzetten over de latente onverdraagzaamheid in ons Belgenlandje - ware het niet dat een gedicht soms meer kan zeggen dan een lange monoloog van mijnentwege..

Verzet begint niet met grote woorden
maar met kleine daden

zoals storm met zacht geritsel in de tuin
of de kat die de kolder in z'n kop krijgt

zoals brede rivieren
met een kleine bron
verscholen in het woud

zoals een vuurzee
met dezelfde lucifer
die de sigaret aansteekt

zoals liefde met een blik
een aanraking, iets dat je opvalt in een stem

jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet

en dan die vraag aan een ander stellen

Remco Campert

4 Comments:

Blogger woudmist said...

applaus voor remco en jij die het gedicht hier publiceerde!

;-)
nog eens bedankt...
je weet wel...

9:02 PM

 
Blogger ¨*+ m00nfl0wer +*¨ said...

en what about een dooie rat in de brievenbus van je overbuur steken?

11:27 AM

 
Blogger DVLMN said...

"jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet"
helaas verkeert een te grote meerderheid van onze populatie niet in de hoedanigheid om vragen te stellen; niet aan zichzelf en ook niet aan anderen.
Over het concept "vragen beantwoorden" wil ik het al helemaal niet hebben :)

Maakt dat me nu hoogst onverdraagzaam?

ps heerlijk stukje poëzie trouwens. 'n Leraarke als ik kan daar enkel van genieten.

5:41 PM

 
Anonymous Anonymous said...

welk gedicht kwam ik vandaag tegen op een bierkaartje op café?
verzet start met enen te gaan drinken!
...
soms

kheb het kaartje mee
ge krijgt het

12:03 AM

 

Post a Comment

<< Home