- Having a summer skin -

Friday, April 21, 2006

Waar was ik...

Vinnie gaf mij een stok.

Waar was ik…

Ten jeers ago. Dat is zo lang terug als de helft van mijn leven. Waar was ik en wat deed ik een half leven geleden? Ik was tien, zat in het vijfde leerjaar bij meester Erwin. Dat jaar waren wij de eerste klas in de ‘nieuwbouw’. De nieuwbouw waar het volgens de ma van Sarah D. (dat mens was een halve heks met een rode discopruik, die eigenlijk stiekem echt bleek te zijn en resultaat van een toen nog niet geoptimaliseerde hennakleuring) helemaal niet goed vertoeven was. Aardstralen en verkeerde lichtinval bezorgden ons hele klas hoofdpijn. Enja dat was zo, want Nalini had het en Dieter had het en Dries en Andy en Elke… dus dan kon je niet achterblijven natuurlijk. De ma van Sarah D. is vervolgens (echtig ende serieus) met haar wichelroede gekomen, en wou de klas schikken volgens de beste meridianen die doorheen onze klas liepen. Tha, zeg ik! En meester Erwin maar meedoen.
Valerie was mijn beste vriendin. Dat kwam omdat zij ook fan van de Spice Girls was. En wie geen Spice Girl fan was, was almost per defenitie Get Ready of BSB-fan! Maar wij niet, wij waren hip! Ik was Geri en zij Victoria want zij had Zino en Judy kleren – en haar ma droeg Gucci! En Sarah die was Emma want zij had blond haar (voor de rest konden we haar niet af). Mel C wou niemand zijn, dat was een seut. Maar ikkeuh was Geri he. En niet Mel B. ook al had ik de krullen. Geri jongens! Dat was wa een meega-felle! And so was I, huh! Ettelijke uren hebben we versleten: met onze walkman of met de cd op – I tell you what I want what I really really want! Verkleed als wannabe’s (hebde em?) inline-skateten wij naar buiten al ‘Girl powaah!!!’ roepend.
En in de winter was het Nick Cave en Kylie (?) Minogue. Die zongen een duetje. When he call me the wild roo-hooose. Ik was Nick en Valerie Kylie. “For my name and I lie a day!” riepen wij toen. Dat klopte wel niet.
Film “Striptease” zien liggen en het beduidende tekentje ‘enkel boven de 16’. Video opgelegd. De mama van Valerie was boos.

Five jeers ago. Dat was ’t vierde middelbaar: MTWi bij Lavaert. Lavaert was een begrip jongens. Een begrip, een fenomeen! Lavaert met de immer wederkerende rouwranden onder zijn nagels – van aan zijn gat te krabben haha -. Met zijn wit Einsteinhaar en de most impressing zakken onder de ogen ever seen! Vierde middelbaar, nostalgie. Het leukste middelbaar ooit. Met de boot naar de Secret Wartime Tunnels in Dover. En daarna Chaucer achterna met zijn Canterbury Tales. Tussen de speeltijd vaak naar het station geglipt om een kriek te gaan drinken. Of om Magnums te kopen. Veel leute in de klas, dat vooral. Op ’t einde van het jaar moesten er tien van de twintig naar een andere school. An en Els waren mijn beste vriendinnen. Nieuwjaar samen gevierd en naar de Exorcist gekeken. En daarna naar Mathilda van Roald Dahl, omdat we steeds maar dat hoofd een bocht van 360° zagen nemen, en letters op buiken zagen opdoemen. Dieter was mijn vriendje. Vriendinnen en feestjes misbruikt om bij hem te zijn. Pieter was verliefd op mij. Ik maakte lijstjes met wie ik wel eens samen zou kunnen zijn. Kreeg briefjes en sjiekebakringen van DD. DD deed dat bij iedereen. “DD geraakt nooit van straat”, zeiden we. We kregen gelijk.

One jeer ago. Zat ik in tweede kan. Afrikanistiek. In Gent. Wij leerden Lingala - Sango nini - en Ciluba - mungàngà ùdi ùdya dyâmpa - ook een beetje Arabisch. - as-salamu ‘alaykum. Ik besliste om het jaar erop iets anders te doen. Zaten te vloeken op Kabuta en deden verder genen zak. Ik en Hanne deelden een duplex. Vertelden elkaar wat we zelf voor ons eigen niet dierven toegeven. We gleden constant uit op onze draaitrap, kookten minstens één keer per week fishsticks met spinaziepattatten en massa’s mayonaise. Ik zat veel bij Nele en Nele had veel politie op bezoek. Door haar marginale buren. Ik zat nog in Gent jongens, dat was wijs! Gent wereldstad! Ik ging nog gaan lopen in’t Citadelpark. Met Hanne op haar fiets erachter. Veel homo’s tegengekomen in het park. En twee blote pietjes.

3 Comments:

Blogger ¨*+ m00nfl0wer +*¨ said...

Per definitie: ik was Hansonfan, IK was hip!


Getekend; 1 van de meisjes dat nóg steeds smsjes en ander sjiekedingen krijgt :d

2:07 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ik was natuurlijk zeer anti spice girls, al kon ik heimelijk wel de hele tekst van wannabe vanbuiten, het ziggazig stuk incluis!

4:52 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Hehoi! dit gaat mss enorm raar klinken, zo een berichtje van een wildvreemde die wat op het net aan het rondsnuffelen was naar extra info i.v.m. Ciluba..

Ik zit momenteel in 1BA Afrikanistiek in Gent en ben aan het blokken voor mijn herexamen Ciluba (gedoceert door, jawel, Kabuta). Ik begrijp het vloeken! De Ciluba-lessen werden dit jaar in het 2de semester gegeven (weet niet hoe het bij jou zat). De eerste week was hij al vergeten dat hij les moest geven. De tweede week was hij in het gezicht aan zijn linkerkant verlamt, 3 weken geen les. Daarna begon hij met zijn lessen, maar steeds half uur te laat om dan ook nog eens een uur vroeger te stoppen :] Dat waren de maandagen, op woensdag moest hij ons normaal gezien ook doceren maar daar had hij geen tijd voor.. Op vrijdag hadden we dan een praktijkles, van 8 tot 9, op het eigenlijke tijdstip moesten we aanwezig zijn bij een algemeen vak en moesten we dus met dat uurtje genoegen nemen. Ok, kan gebeuren. Alleen sprak die docent enkel Frans en Ciluba.. (Ondertussen kan ik er al een beetje mee lachen met heel dit gebeuren, maar toen echt niet) Denk je dat het hierbij stopt? Nee hoor, het beste komt nog :] 2 weken voor de inhaalweek komen we te weten dat we op donderdag eigenlijk een 'vragenuurtje'-les hadden. Natuurlijk op een moment dat we aanwezig moeten zijn bij een ander vak. Mijnheer vond het dus niet raar dat we een heel semester niet zijn komen opdagen én dat terwijl wij eigenlijk maar de helft van onze lessen kregen :]

Iig, jij lijkt het te hebben overleefd dus zal het hier ook wel lukken eh. Naar het schijnt heeft de prof Lingala een ander ingesteldjheid, geeft je toch ook wat hoop. Ik vraag me eigenlijk af, heb jij iets met je studie gedaan, studeer je nog iets bij ofzo..?

Ik ben aan het overwegen om Oosterse Talen en Culturen (focus op Midden-Oosten) bij te doen. En mss hierna soc. en cult. antropologie in leuven (als ik het dan nog zie zitten natuurlijk!). Ik zou later ook echt iets met mijn studie willen (kunnen) aanvangen, dus is het mss wel beter dat ik me niet alleen op deze richting focus.

(annelies.hendrickx@Ugent.be , geheel vrijstaand)

3:22 PM

 

Post a Comment

<< Home