- Having a summer skin -

Monday, July 03, 2006

Boeken enzo

Ik hou van kindjes die lezen. Die met open mond in een boek zitten turen en af en toe eens onbewust in hun neus peuteren of hun plakkerige haren uit hun gezicht wegblazen. Kinderen wiens mondhoek af en toe eens vertrekt van medeleven of medelachen. Kinderen die schaterend een passage voorlezen of aanwijzen voor mama, die er vaak de fun niet eens van inziet. Maar meer nog hou ik van jonge mensen die een boek lezen, op de trein, in een parkje, wachtend op de bus. Dat zijn zo mensen die spontaan in de lach schieten en dan schichtig om zich heen kijken om er zich van te vergewissen dat niemand hen gehoord heeft en if so, hen ongetwijfeld freaks vind. Echt, een jongen met een boek, dat is om weg te smelten.. . En meestal zijn dat dan zo van die mensen die uit pure concentratie niet eens zouden horen of zien dat de trein is gestopt, net daar waar zij moeten afstappen. En het meest nog hou ik van de jongen daarnet die met pretlichtjes in zijn ogen zijn boek opensloeg, er een brief uithaalde, hem las, zijn gsm pakte en zei ‘ik heb uw brief gelezen … ik ook van u’. Auwtsch, mijn hart.

Aldus, nu ik tijd heb… eerstvolgende geplande lectuur: Primo Levi – Is dit een mens. Kan literatuurminnend en onbenullige blogslezend Vlaanderen eens zeggen of dat een goed boek is?
(Tales From the Crib-aanhangers, hij heeft ook een boek called
: 'Lilith: verhalen’. 't Is maar om jullie warm te maken meer te gaan lezen azo he. )

3 Comments:

Blogger DVLMN said...

Laat me aub niet lyrisch gaan doen over "lezende meisjes/vrouwen". Lezen is by far one of the sexiest things one can do.

Lezen en schrijven, wanneer ik mensen dat zie doen (bij voorkeur deernes) dan maakt de muze het vuur in mij wakker.

Enfin, altijd bereid tot verdere toelichting :)

1:07 AM

 
Blogger Bietje said...

Lezen is DE bezigheid voor op de trein en gezien ik daar nogal wat tijd spendeer. Jammergenoeg heb ik weinig oog voor de dames naast mij die in hun respectievelijke boek gedoken zitten...

6:26 PM

 
Blogger DVLMN said...

Hé Bietje, ooit al afgevraagd waarom die respectieve dames in hun respectieve boek gedoken zitten? PRECIES!
Daarom dat ik nu tssn de compartimenten blijf staan. Neemt de mensheid minder aanstoot aan :)

12:00 AM

 

Post a Comment

<< Home