- Having a summer skin -

Thursday, February 16, 2006

Deksels!

Owkeej, ik heb dè oplossing gevonden voor vrouwen die moeite hebben om hun man/lief/minnaar iets duidelijk te maken.. gebruik toch gewoon huwelijksdeksels joh!

Beetje uitleg: vroeger werd bij sommige Congolese volkeren in't bijzonder aandacht geschonken aan de (houten) potdeksels die men gebruikte om het eten warm te houden. Deze waren versierd met symbolen die betrekking hadden op problemen uit het huwelijksleven. De vrouw kreeg als 'uitzet' vòòr zij ging trouwen verschillende deksels cadeau van familie of vrienden. Met behulp van deze deksels gaf de vrouw haar man te kennen dat er dringend iets aan bepaalde huwelijksperikelen gedaan moest worden. Zo kon ze met behulp van zo'n deksel haar man een aanmaning geven om iets te veranderen aan zijn houding, om alzo de huwelijksche harmonie te herstellen.

't Voorbeeldje dat je hier ziet staan beeldt hetvolgende spreekwoord uit: "Was ik maar voor ons huwelijk naar de waarzegger geweest." Krijgt de man dus a zo'n deksel op zijn eten, dan weet hij direct dat er iets fout is. Zo'n deksel kan immers worden gelezen (in klokrichting) als : was ik maar naar de waarzegger geweest, dan zou ik zeker niet met jou getrouwd zijn. Nu zijn we getrouwd en voel ik mij gedwongen om al mijn zorgen uit te spreken. Ik heb jou alles gegeven: seks (openhandvrucht), kinderen (pinda),... . Nu wil jij mij verstoten omdat ik oud ben (oude pijp) en een andere vrouw trouwen (nieuwe pijp). Dat gaat zomaar niet, want wie is de sterkste? Niet jij (zon) maar ik (maan)!

Girl power avant-la-lettre, jongens!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home